Bijna een week erop - Reisverslag uit Columbia, Verenigde Staten van Claudia Veer - WaarBenJij.nu Bijna een week erop - Reisverslag uit Columbia, Verenigde Staten van Claudia Veer - WaarBenJij.nu

Bijna een week erop

Door: Claudia van der Veer

Blijf op de hoogte en volg Claudia

21 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Columbia

Nu dat ik hier bijna een week ben, zal ik jullie meer vertellen over de campus en de verschillen die ik ervaar.

De campus ligt, eigenlijk onverwacht, midden in de stad. De universiteitsgebouwen zijn allemaal bij elkaar gesitueerd, maar zo ook zijn de wegen waar auto's over rijden. Er zijn erg veel verkeerslichten, en daar moet je dan ook rekening mee houden als je ergens op tijd moet zijn. Verder is de stad erg heuvelig. Ik woon onderaan een heuvel en om ook maar ergens te komen moet ik omhoog. Met de warmte hier (gemiddeld zo'n 35 graden) is dat tamelijk zwaar. Maar, laten we maar zo denken, ik heb me toch een conditie over een paar maanden!

De meeste gebouwen hebben zo'n typische stijl; plat geplaveid, vaak geelig, met witte accenten en een classicistisch thema (bijvoorbeeld pilaren). Van mijn huis, Green Quad, heb ik een foto bijgevoegd.

Ook opvallend is de hoeveelheid aan universiteitskleren. Overal zie je mensen met shirtjes van South Carolina of Gamecocks (de sportclubs) rondlopen. En niet alleen zie je ze overal, maar ook zijn ze allemaal anders. In de Bookstore hebben ze een heel assortiment aan South Carolina spullen, maar ook in andere winkels kom je er eigenlijk niet omheen. Dit is anders dan in Nederland, en des te meer omdat we in Nederland al helemaal niet vaak vormloze T-shirts dragen (die overigens vaak over de korte broekjes hier vallen waardoor het lijkt alsof er niets onder wordt gedragen).

Verder is sport een belangrijk onderdeel van de studentencultuur. Ik ben al bij een voetbal- en een baseballwedstrijd geweest. Naar beide konden studenten gratis. De baseballwedstrijd was wat verder van de campus en hier werden dan ook gratis bussen voor ingezet. Ook heb ik een les waar drie 'atleten' inzitten. Deze sporters hebben hun eigen speciale rooster zodat het sporten goed gefaciliteerd kan worden. Oftewel, sporten staat hoog in het vaandel.

Op vrijdag ben ik naar de Walmart geweest. Zoals vaak gezegd wordt, die winkel is GROOT. Het is een combinatie van een supermarkt, woonboulevard, kluswinkel, garage/bandenspecialist, dierenwinkel, drogisterij, electronicawinkel en wapenhandelaar (zie de foto's). Het assortiment in het supermarktgedeelte is heel uitgebreid. Van alle artikelen zijn minstens 20 variaties. Ook zijn de verpakkingen veel groter, zoals één van de foto's laat zien. Het is niet gek dat mensen hier over het algemeen dikker zijn. Over het algemeen is het eten ongezonder, vaak omdat het veel zoeter is, en de porties zijn groter (ook in restaurants). Verder zijn er ook veel meer ongezonde dingen te koop in de winkel.

Als laatste, negatieve puntje, is hun verbruik heel anders. Dat wil zeggen, ze zijn veel milieubelastender dan wij in Nederland. Ik ben twee keer naar de winkel geweest, en beide keren kreeg ik een dozijn of zo aan plastic tasjes mee, terwijl ik nog niet eens een half karretje vol had. Elk zware artikel wordt alleen in een tasje gestopt, evenals artikelen dat ietjes groter zijn. Ze zouden hier geld moeten vragen voor plastic tasjes... Ook staat, zoals ik in mijn vorige bericht had geschreven, de airco hier heel hard. Zo hard dat ik mijn vest mee neem naar lessen omdat ik het anders te koud heb. Ik heb met twee Amerikaanse mensen hierover gepraat en zij erkenden dit inderdaad. Één van de twee voegde er nog aan toe dat de auto's hier ook niet bepaald zuinig zijn en de benzine veel goedkoper. Dus, terwijl wij allemaal maatregelen nemen, zouden die misschien juist hier ingevoerd moeten worden.

Gister ben ik trouwens naar het meer geweest. Dat werd georganiseerd door een vereniging van de universiteit. Het was erg gezellig, maar ik ben ook erg verbrand. Nouja, nu krijg ik wel een kleurtje! Ook wordt mijn haar volgens mij al blonder!